Our Story

ABOUT US



Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.


(Albert Einstein)


My schoolteacher complained to my father that I had my head in the clouds again. But it wasn't true. I was imagining what it would be like if the teacher put the old, rusty, right angled coke stove-pipe on his shoulder and walked out the classroom.


Besides, my whole life I have been persecuted by the idea that everything can be done in another way. Arttemps to realize those alternative ideas -apart from the success of them- elicited by my mother at every return the remark  "Why shoud it be Dirk's way again?".


As a clarinet player, I wasn’t always very interested in the construction of my instrument. Until I was guided by my teachers to the point where I could not expect any further improvement from myself.


Fortunately, I knew that results not only depend on the capacities of the performer to apply the rules, but also on the characteristics of the material being used.


That is how musical instrument building came into view.


“For an open sound you have to create as much room as possible in your mouth”. A wise counsel from my teacher, but it has its limits. So I figured out how it would be if a dimple was put between the teeth, where the reed vibrates… “The Dimple mouthpiece” was born.


A well-known commonplace is: “The clarinet is the violin of the Concert Band”. This says a lot about the melodic qualities of the clarinet. But why not take the expression a bit more literally? So I figured out how it would be if a resonance-chamber were added to the body of the clarinet, complete with f-holes… . The “BAiRREL”, an airy barrel, was born.

Mijn schoolmeester beklaagde zich vaak tegen mijn vader dat ik alweer met mijn gedachten op de maan zat. Maar dat was fout. Ik bedacht hoe het zou zijn als de meester de roestige, in een rechte hoek geplooide buis van de cokes-kachel over zijn schouder zou leggen en ermee de klas uit zou wandelen.


Verder word ik mijn hele leven al achtervolgd door de gedachte dat alles ook anders kan. Pogingen om die alternatieve ideeën in de praktijk om te zetten lokten -los van het succes ervan- bij mijn moeder steevast het gezegde uit dat het ‘weer op zijn Dirks’ moest zijn.


Als klarinettist was ik niet altijd even geïnteresseerd in de bouw van mijn instrument. Tot mijn leraars mij op het punt brachten waar verbetering niet nog langer uit mijzelf te verwachten viel.


Gelukkig wist ik dat een resultaat niet enkel afhangt van de capaciteiten van de uitvoerder om de geëigende regels toe te passen, maar evenzeer van de eigenschappen van het materiaal.


En zo kwam de instrumentenbouw in beeld.


“Voor een volle klank maak je zoveel mogelijk ruimte in je mond”. Een wijze raad van mijn klarinetleraar, maar met limieten. Dus bedacht ik hoe zou het zijn als er een uitholling in het mondstuk gemaakt wordt onder de plaats van de boventanden, daar waar het riet trilt…  . Het “Dimple Mouthpiece” was geboren.


‘De klarinet is de viool van het harmonieorkest’. Dit zegt veel over de melodische kwaliteiten van de klarinet. Maar waarom niet het gezegde een beetje meer letterlijk nemen? Dus bedacht ik hoe het zou zijn als een klankkast toegevoegd is aan de klarinet, compleet met f-gaten… . De “BAiRREL” was geboren.





Mon instituteur se plaignait souvent chez mon père que j'étais de nouveau avec ma tête dans les nuages. Mais c'était faux. Je m'imaginais comment ce serait si l'instituteur mettrait le tuyau rouillé et plié du poêle de charbon, en rectangle sur son épaule et quitterait la classe.

En plus, toute ma vie, je suis poursuivi par la pensée que tout pourrait aller d'autre manière.Des tentatives pour réaliser ces idées alternatives en pratique, à part de leur succès, ont provoqué les mots chez ma maman que c'était "de nouveau à la façon de Dirk."


En qualité de clarinettiste, je n'étais pas toujours intéressé à la construction de mon instrument. Jusqu'à ce point-là où les instituteurs ne pouvaient plus attendre une amélioration de ma part. Je savais heureusement qu'un bon résultat ne dépend pas seulement des capacités d'un réalisateur pour appliquer les bonnes règles, mais aussi des qualités du matériel.


Et par conséquent, la construction d'instruments de musique est apparue.


"Pour un bon ton, tu fais le plus que possible d'espace dans la bouche".  Un avis vraiment intelligent de mon instituteur de clarinette, mais avec des limites. J'imaginais alors comment ce serait si on creusait le plafond du bec, là où l'anche tremble.

"The dimple mouthpiece" était né.


'La clarinette est le violon de l'orchestre d'harmonie'.  Ce cliché nous dit beaucoup des qualités mélodieuses de la clarinette. Mais pourquoi ne pas prendre l'expression un peu plus littéralement ? Alors je m'imaginais comment ce serait en ajoutant une caisse de résonance à la clarinette, complet avec des ouies en forme de ' f ' ?

"Le BAiRRAL" était né !



Curriculum Vitae


Opleiding

1972- 1975 en 2013-2015: Ergotherapeut, Msc, VIVES en UGent.


1988-1989: Ondernemersopleiding, SYNTRAwest. Bedrijfsbeheer en hersteller muziekinstrumenten.


1989-1990: Stages de perfectionnement et d'actualisation des connaissances (Clarinette, Flûte, Hautbois), ECOLE NATIONALE de formation professionnelle et expérimentale DES METIERS DE LA MUSIQUE (ENAMM, LE MANS (Fr)).


Deeltijds kunstonderwijs Muziekacademie Menen en Roeselare : diploma’s notenleer (1969) en muziekgeschiedenis (1970), eerste prijzen klarinet (1988) en kamermuziek (1988).


1995-1996: Deeltijds kunstonderwijs Stedelijke kunstacademie Roeselare: hogere graad beeldhouwkunst.


2015: 3D Printen en 3D Ontwerpen, SNT Brugge.


Tewerkstelling:

1975-2017: Ergotherapeut.


1989-2006: Hersteller van houten blaasinstrumenten en instrumentenbouw (‘Dimple Mouthpiece’ voor klarinet).


2017: Bouwen van onderdelen voor de klarinet: BAiRREL.


Diverse:

1999-11-09: Belgisch Uitvindings octrooi  “Mondstuk voor een houtblaasinstrument, met een verhoogd en uitgehold plafond”, publicatienummer: 1011633A3, Internat. Classif.:G10D.


2003-05-14: European Patent “A Mouthpiece for a wind instrument”, No.  EP 1 042 747 B1, Int. Cl: G10D 9/02.


2006:  32th Maddak-Award (US) voor ergotherapeuten die innovatieve, niet-gecommercialiseerde aanpassingen realiseren. Eerste buitenlandse winnaar, met een systeem dat blinden toelaat een touchscreen te bedienen.


2017-06-12: Belgisch Uitvindings octrooi “Methode voor het bouwen van muziekinstrumenten”, publicatienummer: 1023671, Patent nr. BE2016/0082, Internat. Classif.:G10D 9/00


2017-06-12: Europees Gemeenschapsmodel nr. 004042968-001, Classificatie 17-02, onderdeel van de klarinet.


Curriculum Vitae


Education

1972- 1975 and 2013-2015: Occupational Therapist, Msc, VIVES and UGent.


1988-1989: Business management and repair of musical instruments, SYNTRAwest.


1989-1990: Stages de perfectionnement et d'actualisation des connaissances (Clarinette, Flûte, Hautbois), ECOLE NATIONALE de formation professionnelle et expérimentale DES METIERS DE LA MUSIQUE (ENAMM, LE MANS (Fr)).


Art Education Music Academy Menen and Roeselare : Diplomas solfege (1969) and Musical History (1970), Prizes for Clarinet (1988) and Chamber Music (1988).


1995-1996: Art Education Art Academy Roeselare : Sculpture.


2015: 3D printing and 3D design, SNT Brugge.


Employment:

1975-2017: Occupational therapist.


1989-2006: Woodwind repair and musical instrument construction (‘Dimple Mouthpiece’ for the clarinet).


2017: Construction of clarinet parts: BAiRREL.


Other:

1999-11-09: Belgian patent "Mouthpiece for a woodwind instrument with a raised and excavated ceiling", publication number: 1011633A3, Internat. Classif.:G10D.


2003-05-14: European Patent “A Mouthpiece for a wind instrument”, No.  EP 1 042 747 B1, Int. Cl: G10D 9/02.


2006:  32nd Maddak-Award (US) for occupational therapists who realize innovative, non-commercialized adjustments. First foreign winner, with a system that allows the blind to operate a touchscreen.


2017-06-12: Belgian patent “Method for constructing musical instruments” publication number: 1023671, Patent nr. BE2016/0082, Internat. Classif.:G10D 9/00


2017-06-12: European community model nr. 004042968-001, Classification 17-02, parts fort the clarinet.